sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Sepän silmin

Näin aluksi voisin kertoa hieman, että kuka täällä kirjoittelee. Olen siis Mirka, kultaseppäyrittäjä ja toiminimeni on Jasmin Design. Minun kirjoitukseni löydät aina otsikolla "Sepän silmin".


Olen aina pitänyt käsillä tekemisestä ja kaikenlaisesta askartelusta sekä puuhastelusta. Jo 4-vuotiaana irrotin kaikki kukat äidin saintpauliasta ja koristelin niillä nukenvaununi. Piirustukseni koristivat muutakin kuin paperia (mm. äidin kampauspöytää ja seiniä..) ja eräänä päivänä olin askarrellut ilman lupaa itselleni tyylikkäät leggingsit leikkaamalla sukkahousuistani kärkiosat pois. Olin siis jo nuorena luovuuden tiellä 😉

Peruskoulun käytyäni halusin vielä lukioon ja Korson kuvataiteisiin painottuva lukio oli itsestäänselvä valinta. Lukion jälkeen alkoi pohdinta, mitä haluaisin tehdä ja muutamia vaihtoehtoja minulla olikin mielessä. Käsi- ja taideteollisuuspuolen kultaseppälinja vei voiton. Viisi päivää olin koulutuskokeilussa eli katsomassa soveltuisinko alalle. Koulutuskokeilussa pääsi heti "tositoimiin" eli sahaamaan, viilaamaan, juottamaan, hapottamaan, hiomaan, kiillottamaan jne. Ne viisi päivää vahvistivat tunnetta, että tämä voisi olla se "mun juttu". Ja tässä sitä nyt ollaan kultaseppäyrittäjänä.


Koulun jälkeen tein kyllä alan hommia mutta oikeaa työpaikkaa en saanut. Alalle on vaikea työllistyä ellei perusta omaa yritystä sillä suurin osa toimijoista on yksinyrittäjiä. Vuonna 2006 Korsoon avattiin Lidl ja kuinka ollakaan työmatkan lyhyys ja helppous vei voiton ja hain myyjäksi Lidliin ja pääsin. Minun piti olla siellä vain vähän aikaa mutta vuodet kuluivat nopeasti ja kuusi vuotta vierähti. Lidl-urani jälkeen elämäntilanteeni mahdollisti kokeilla omia siipiäni ja päätin, että nyt tai ei koskaan. Kävin erilaisia yrittäjäkursseja sekä -koulutuksia ja 2014 perustin toiminimen Jasmin Design. Tie ei ole ollut helppo mutta sitäkin antoisampi. Olen saanut tutustua ja verkostoitua monien mahtavien ihmisten, kuten Made in Korso- poppoon kanssa.

Mitä kultasepän töihin sitten kuuluu ? Edelleenkin tuota mainitsemaani sahausta, viilausta, juottamista, hapottamista, hiontaa, kiillottamista jne. Työ on kuitenkin kaikkea muuta, kuin yksitoikkoista. Aina saa luoda jotain uutta ja ihanaa. Työhöni kuuluu mm. uniikkien hopea- ja kultakorujen valmistusta, korujen korjausta sekä "tuunausta", valutöitä ja nyt tämän vuoden alusta olen tehnyt äidinmaitokoruja. Kyllä, kuulit oikein 😊 äidinmaitokoruja. Koruni ovat rekisteröity tuotemerkki ja kulkevat nimellä ÄM korut®.


 Mitä ihmettä ÄM koru®:t oikein ovat ja miksi sellaisia tehdään ? Siitä ja korujen tekemisestä yleensä kuulet lisää seuraavassa blogitekstissäni.

Töihini pääset tutustumaan www.jasmindesign.fi tai löydät minut myös facebookista sekä Made in Korson www-sivuilta. Instagramista Jasmin Design löytyy käyttäjänimellä @_jasmin_design_

(Kaksi ensimmäistä kuvaa: Nestoras Photography. Viimeinen kuva: oma arkisto)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi ja keskustelu ovat erittäin tervetulleita. Pysythän asiallisena, sillä kaikki asiattomat kommentit poistetaan.